. W okresie 01.09.1977r.do lutego 1978r. poradnia funkcjonowała jako filia Wojewódzkiej Poradnii Wychowawczo-Zawodowej w Bydgoszczy przy ulicy Hetmańskiej 33 (obecnie Poradnia nr 2).
Od 01.03.1978r. stała się samodzielną placówką. Od początku nasza siedziba mieściła się w Koronowie na ulicy Pomianowskiego 16. W 1997r. została
a w 2002r. zmieniliśmy miejsce na ulicę Kotomierską 3. 1.01.2009r. uchwałą Rady Powiatu powstała filia w Bydgoszczy obecnie przy ulicy Zygmunta Augusta 16.
. Misją poradni jest udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży w osiąganiu wszechstronnego, optymalnego rozwoju oraz wspieranie środowiska wychowawczego w tworzeniu warunków sprzyjających temu rozwojowi.
Wykonujemy badania psychologiczne, pedagogiczne,logopedyczne. Swoim zasięgiem obejmujemy gminy Powiatu Bydgoskiego: Koronowo, Dobrcz, Solec Kujawski, Białe Błota, Dąbrowa Chełmińska, Nowa Wieś Wielka, Osielsko, Sicienko i część gminy Pruszcz Pomorski. Pod naszą opieką jest blisko 80 szkół i placówek oraz ponad 14570 uczniów.
Jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami dzieci- elementy terapii dla dzieci nadpobudliwych emocjonalnie, psychoruchowo i przejawiających zachowania agresywne.
ADHD
Jak pracować z uczniem, u którego rozpoznano ADHD?
Grupa wsparcia dla rodziców dzieci z ADHD przy współpracy z Bydgoskim Stowarzyszeniem Rodziców „Kochane dzieci”.
Gry i zabawy przeciw agresji- ćwiczenia interaktywne.
Trening kontroli złości- jak rozpoznać złość, jak bezpiecznie ją wyrażać. (warsztaty dla rodziców)
Trening Zastępowania Agresji (ART/TZA) dla uczniów klas V-VI oraz I-II gimnazjum na terenie szkół (trener certyfikowany).
Trening kontroli złości. Co zrobić by nie doszło do wybuchu. (szkolenie dla nauczycieli).
Jak radzić sobie z zachowaniami trudnymi uczniów?
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci mówiły”- komunikacja na płaszczyźnie rodzic-dziecko.
Rozwój emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym- jak radzić sobie z dziecięcą agresją, przekorą, gniewem, wulgaryzmami itd.
Wspieranie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, zabawa, ćwiczenia: „w drodze do szkolnego sukcesu, czyli aktywny rodzic i aktywne dziecko”.
Gry i zabawy dramowe w pracy z dziećmi młodszymi.
Terapia przez sztukę jako jedna z form wspomagania rozwoju dziecka.
Zajęcia z wykorzystaniem bajek i opowiadań terapeutycznych dla dzieci w wieku od 4 do 9 lat, zgodnie ze zgłoszonym problemem.
Zastosowanie „Metody Dobrego Startu” M. Bogdanowicz jako programu kompensacyjnego.
Program profilaktyczno-edukacyjny: Wyprawa odkrywcza do ŻYWIOŁÓW (przedszkole)- Lekcje Twórczości w nauczaniu zintegrowanym; Lekcje Twórczości dla klas starszych- PORZĄDEK I PRZYGODA.
Zajęcia warsztatowe dla uczniów „ ODKRYĆ I WYZWOLIĆ POTENCJAŁ DZIECKA”. Jak rozwijać twórcze myślenie u uczniów.
Zajęcia wspierające rozwój dla uczniów klas I-III Szkoły Podstawowej.
Trudności związane z przekroczeniem progu szkolnego z klasy III do IV- spotkanie warsztatowe dla rodziców.
Wpieranie rozwoju ucznia zdolnego (szkolenie dla nauczycieli).
Psychoedukacja: Skutecznie radzić sobie ze stresem dla uczniów klas V-VI Szkoły Podstawowej.
Psychoedukacja rodziców nt.: „Gdy jabłko zielone zaczyna dojrzewać, o tym jak przetrwać burzę hormonów, jak zaspokajać potrzeby rozwojowe młodzieży w okresie kryzysu okresu dorastania”.
Realizacja programu profilaktycznego dla uczniów gimnazjum „SZTUKA DOJRZEWANIA”.
Warsztaty zawodoznawcze dla uczniów połączone z poradnictwem zawodowym- Trudny wybór dalszej drogi kształcenia po gimnazjum.
Profilaktyka uzależnień- Bliżej siebie w życiu, jak rozpoznawać trudności dziecka i jak skutecznie pomagać w pokonywaniu trudności. (szkolenie dla rodziców).
Zaburzenia psychiczne u uczniów gimnazjum (depresja, zaburzenia zachowania, psychozy, fobie)- szkolenie dla nauczycieli.
Ryzyko dysleksji i dysleksja rozwojowa.
Zaburzenia koncentracji u dzieci
Praca z dzieckiem niepełnosprawnym (ruchowo, umysłowo).
Specyfika pracy nauczycieli w oddziałach/ klasach integracyjnych.
Arteterapia jako jedna z płaszczyzn integracji dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych z ich zdrowymi rówieśnikami w przedszkolu i szkole.
Jak pracować z uczniem słabo słyszącym w szkole ogólnodostępnej?
Jak skutecznie współpracować ze szkołą- szkolenie dla rodziców.
Stres w zawodzie nauczyciela- jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu.
Rozwijanie umiejętności profilaktycznych i wychowawczych nauczyciela.
Jak rozmawiać z rodzicami. Jak organizować konstruktywne spotkania?
Aktywizacja metod nauczania i wychowania w szkole i przedszkolu.
Organizacja i aktywne sposoby prowadzenia zebrań z rodzicami.
Interpretacja zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach wydawanych przez poradnie.
Profilaktyka logopedyczna i jej wpływ na rozwój mowy dziecka.
Zabawy rozwijające mowę dziecka.
Ćwiczenia funkcji słuchowych jako istotny element kształtowania się mowy dziecka.
Higiena głosu i mowy.
Wada wymowy a opóźnienie rozwoju mowy.
Wpływ wady wymowy na przebieg procesu nauki czytania i pisania.